U bent hier
Brusselse regering: veel studies, weinig laadpalen

In de loop van volgend jaar zouden er minstens 100 laadpalen voor elektrische wagens bijkomen. Dit bleek uit een antwoord van Brussels Minister Smet (SP.A) op een vraag van Brussels N-VA-parlementslid Liesbet Dhaene. Dit is ruimschoots onvoldoende, aangezien er 2100 tot 2500 elektrische wagens in Brussel verwacht worden tegen 2020 en er per tien wagens één laadpaal vereist is. Bovendien weet minister Smet nog altijd niet waar deze bijkomende laadpalen precies zullen komen. “Het stimuleren van de overstap naar elektrische wagens is voor deze Brusselse regering duidelijk geen prioriteit”, besluit Dhaene.
Brussel plant een “basisnetwerk” aan laadinfrastructuur, aangevuld met laadpalen op aanvraag door de elektrische rijder. Hoeveel palen er precies geplaatst zullen worden in het kader van dit basisnetwerk is niet gekend. “Minimum 100”, volgens Minister Smet. Dit is ruimschoots onvoldoende. Europese regelgeving voorziet één laadpaal per tien elektrische wagens. Aangezien er 2100 tot 2500 elektrische wagens worden verwacht in Brussel tegen 2020, zijn er minstens 210 laadpalen nodig. Waar de laadpalen van het basisnetwerk zullen geplaatst worden is ook nog niet gekend: men wacht op het advies hierover van de Brusselse gemeenten.
Nochtans werden door de regering hierover al meerdere studies besteld: een studie, getiteld “Comparative Energy and Environmental Analysis of Alternative Vehicles Technologies”, een “vervolgstudie” over de uitvoering en praktische aanpak om elektrische oplaadpunten in Brussel te installeren en de technisch-economische studie van Brugel over de laadinfrastructuur voor elektrische wagens. “Na al deze studies had ik toch verwacht dat Minister Smet op zijn minst zou weten hoeveel bijkomende laadpalen Brussel exact nodig heeft en waar deze het meest nodig zijn”, aldus Dhaene, “Maar de Brusselse regering ligt niet wakker als het gaat om het stimuleren van de overstap naar elektrische wagens. Eerder werd immers ook al de belofte om groene wagens vrij te stellen van verkeersbelasting afgevoerd.”