Open VLD, SP.A en Groen willen af van de voorrangsregel voor Nederlandskundigen

Door Liesbet Dhaene op 31 maart 2017, over deze onderwerpen: Onderwijs

In de Raad van de VGC werd vandaag het debat gevoerd over de resolutie waarmee Open VLD, SP.A en Groen de voorrangsregel voor Nederlandskundigen in het secundair onderwijs willen uithollen. “Deze resolutie heeft niet alleen tot gevolg dat Nederlandstalige ouders het nóg moeilijker zullen hebben om een plaats te vinden voor hun kinderen in de Nederlandstalige secundaire school van hun keuze, maar zorgt er ook voor dat anderstalige ouders die kiezen voor het Nederlandstalig onderwijs geen enkele reden meer hebben om zelf ook Nederlands te leren”, stelt Brussels N-VA parlementslid Liesbet Dhaene, “N-VA zal zich tegen deze resolutie blijven verzetten.”

Met deze resolutie willen Open VLD, SP.A en Groen voorrang geven aan alle leerlingen die hun basisonderwijs in het Nederlandstalig onderwijs doorliepen. Aangezien bijna alle leerlingen die zich aanmelden voor het Nederlandstalig secundair onderwijs uit het Nederlandstalig basisonderwijs komen, wordt de voorrang voor Nederlandskundige ouders volledig uitgehold. Als iedereen voorrang heeft, is er immers geen sprake van een voorrang.

“In het debat wordt vaak gezegd dat door de voorrangsregel kinderen uit het Nederlandstalig basisonderwijs geen plaats zouden krijgen in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Dit klopt niet! Zowel Vlaanderen als de VGC investeren volop in capaciteitsuitbreiding”, aldus Dhaene, “Het is wel zo dat deze leerlingen minder kans hebben op een plaats in die school waar de ouders hun kinderen graag willen inschrijven.”

“Deze resolutie heeft niet alleen tot gevolg dat Nederlandstalige Brusselse ouders het nóg moeilijker zullen hebben om een plaats te krijgen voor hun kind in de Nederlandstalige school van hun keuze, maar het neemt ook elke motivatie weg bij de anderstalige ouders die kiezen voor het Nederlandstalig onderwijs om Nederlands te leren, zodat ze met de school kunnen communiceren en hun kinderen kunnen helpen bij schooltaken”, voert Dhaene aan, “Nochtans is bewezen dat de slaagkansen van de leerlingen hoger zijn als ouders betrokken zijn bij het schoolleven van hun kinderen. In het Nederlandstalig onderwijs is dit maar mogelijk als de ouders Nederlands spreken. N-VA zal zich dan ook blijven verzetten tegen deze resolutie.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is