U bent hier
Registratiesysteem Franstalige gemeenschap zorgt voor spoorloze schoolkinderen
Enkele dagen geleden trok het LOP aan de alarmbel: honderden kinderen zouden thuiszitten door plaatsgebrek in Nederlandstalige scholen. Veel kinderen zouden door deze situatie thuis blijven.
VGC-collegelid bevoegd voor Onderwijs Guy Vanhengel reageerde verontwaardigd en sprak over een “onverantwoorde communicatie en paniekzaaierij door het LOP". Volgens hem zouden de helft van de kinderen instappers zijn, die later in het schooljaar in de onthaalklas zouden beginnen. Het is ook mogelijk - zoals ook het LOP al aangaf – dat zij naar het Franstalig onderwijs gingen, aangezien het ook vaak om anderstalige of Franstalige kinderen gaat.
Maar ook Guy Vanhengel moet toegeven: de waarheid is dat we niet weten over hoeveel kinderen het gaat. Dit kan niet, gelet op het registratiesysteem van de Franse Gemeenschap. Misschien weten we het in december…
De essentie is: ook al gaat het niet over honderden kinderen: elk kind dat op de schoolbanken hoort, maar thuiszit, is een kind teveel. De kans is trouwens groot dat het gaat om kinderen - vaak kleuters - uit kansarme gezinnen, die juist het meest gebaat zijn om zo snel mogelijk mee te draaien in een schoolse omgeving.
Het registratiesysteem van het Franstalig onderwijs registreert bovendien - in tegenstelling tot het Nederlandstalig onderwijs - geen gegevens over kleuters. Dit zou ook absoluut niet nodig zijn: kleuters zijn niet schoolplichtig. Kleuterparticipatie is echter een heel belangrijke strategie om kinderarmoede te bestrijden vanaf zeer jonge leeftijd. Naar de kleuterklas gaan, waar verschillende schoolse vaardigheden worden aangeleerd, is de ideale basis voor een succesvolle start in de lagere school.
De gevolgen van de weigering van het Franstalig onderwijs in Brussel om te investeren in haar onderwijskwaliteit en meertaligheid, wordt opgevangen door het Nederlandstalig onderwijs in Brussel, met een tekort aan plaatsen in het Nederlandstalig onderwijs tot gevolg.
Het tekort aan plaatsen in het Nederlandstalig onderwijs heeft volgens het LOP tot gevolg dat er schoolkinderen thuiszitten. Over hoeveel kinderen het gaat, dat weten we niet. Dit kan immers niet snel en efficiënt vastgesteld worden, aangezien het registratiesysteem van het Franstalig onderwijs dit niet toelaat. Misschien in december?
Dit registratiesysteem verhindert ook een omvattende strategie van kleuterparticipatie in Brussel in de strijd tegen kinderarmoede. Ter herinnering: vier op de tien kinderen in Brussel leven in armoede, dat is veel meer dan in Wallonië en in Vlaanderen.
Volgens Guy Vanhengel is de politiek niet verantwoordelijk voor het plaatstekort in het Nederlandstalig onderwijs en dus ook niet voor de gevolgen ervan. Wie er dan wel verantwoordelijk is, daar wordt geen uitspraak over gedaan.