Brusselse meerderheid wil aankoop elektrische bussen uitstellen

Door Liesbet Dhaene op 14 juli 2016, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Mobiliteit, Openbaar vervoer, Wonen en werken in Brussel
MIVB

In 2013 legde het Brussels parlement vast dat er vanaf 2015 geen voertuigen met dieselmotoren meer in dienst gesteld zouden worden bij de MIVB. De openbare vervoersmaatschappij overtrad die wet echter door afgelopen jaar toch nog voertuigen in dienst te stellen die (deels) op diesel rijden. “De meerderheidspartijen proberen nu die wet aan te passen om in de toekomst hybride motoren toe te laten en dus toch niet te moeten overschakelen naar elektrische bussen", aldus Brussels parlementslid Liesbet Dhaene.“Dat is typisch voor het Brusselse beleid rond luchtkwaliteit: grote beloftes maken om nadien terug te krabbelen."

De overschakeling naar hybride motoren is immers lang niet voldoende om de Brusselse luchtvervuiling een halt toe te roepen. De helft van de elektrische motor werkt dan namelijk nog steeds op diesel.

In strijd met Europese bepaling

Het afzwakken van de verplichting tot elektrische bussen zou ook in strijd zijn met de Europese standstill-bepaling, die stelt dat de luchtkwaliteit niet erop mag achteruitgaan. De meerderheid diende een zogenoemd voorstel van ordonnantie in om te vermijden dat er een advies aan de Raad van State moest gevraagd worden. De Brusselse oppositie met de N-VA verenigde zich daarop en verzamelde voldoende handtekeningen om toch zo’n advies te eisen. "Propere lucht is in Brussel vandaag meer dan ooit levensnoodzakelijk. De Brusselaar verwacht resultaten, geen aankondigingspolitiek”, besluit Dhaene.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is